Daisypath Friendship tickers

Daisypath Friendship tickers

Thursday, December 30, 2010

Siapa Itu ....???

Bismillahirrahmanirrahim....
Assalammualaikum w.b.t dan salam sejahtera shbt2ku,
          Susah juga nk type2 nie lau xde idea...bak kata kwn aku, tulis blog nie sng je mcm mkn ayam ....tp bila xde idea tu ibarat mcm nk mkn ayam tp ayam xde....hehehehe....tp d sebabkn smgt Co_Rab berkobar2 sbb dh bce blog my bestfren@neighbour@pembaca setia blog Luahan Seorang Insan... hehe..         

        Kali nie nk kongsi psl Siapa itu ...??? Siapa itu apa??? Siapa itu Co_Rabians???.. Apa itu Co_Rab???... nak taw x??..kalo nak taw, sila klik di sini > Co_Rab 

tadaaa!!!!!!!!!

nie la dia, genk2 co_rab@co_rabians.... love u all so much... 

           Sy bersyukur sgt sbb dpt kenal genk Co_Rab....sbb semangat persahabatn di kalangn Co_Rabians sgt utuh@kuat@teguh wlupn byk cabaran dan dugaan yg telah melanda...itulah dia nama shbt dunia akhirat..bersama bila senang dan susah...

           "terima kasih ya Allah krn mengurniakan aku shbt2 yg sgt2 baik dan sentiasa bersama2 d kala susah ataupn senang..ya Allah, rahmatilah shbt2ku ini...."

            Dengan ini sy ingin mengumumkan tujukan bbrp lagu utk shbt2 sy yg sgt sy sygi dan cintai... Co_Rabians, dgr taw...(aku taw jaring lembab tp tuan kata kalo tgh mlm laju ckit tp gne tetamu la...hehehe).. dgr taw...khas tuk Shbt2 ku Co_Rabians





To all Co_Rabians, thanks for colouring my life, thanks for ur concern to each other, thanks for being my sahabat dunia akhirat... I love u all .... (^_^)

p/s: thanks for supporting each others...hehehe.. i really love u all so much..hehe..terharu baca blog LILOT .... mmmuuaaahhhh....(^_^)

Hidup Ini Indah Andai Kerana ALLAH....

Kolej Tun Syed Nasir
Jalan Temerloh
Kuala Lumpur

Bola....OOhhh Bola!!!!!


Bismillahirrahmanirrahim,
Assalammualaikum w.b.t dan salam sejahtera shbt2ku,

             semua mesti g tgok main bola kn tdi...aku, lilot, tuan and ateero siap sorak2 kat bilik tgok bola..wanot, kak as and syiqa plak tgh bersorak kat cafe...huhu...tgh kitorang sorak2 kat bilik sbb Malaysia dh gol 1, tit,,tit,,, satu mesej masuk.. 

Suhardi: Gol suda ka??..bising jak tu... 

"dia dgr ka kami sorak??" fikiran ku menerjah..(betul ke ayat aku tu..hehe) rupa2nya dia dgr bising dri cafe..hehehe..... best btul tgok bola rmi2 smbil makan roti, biskut + minum air sejuk,,,,waahh!! sedap...hehehe...bukan tgok bola taw, tgok pertandingn bola sepak piala Suzuki....hehehehe...layan bola jugak aku ea...ya la, dh nama Malaysia yg tgh bertanding nk dpt piala for the first tyme, mmg la bersemangat...cayalah Khairul Fahmi(klik disini)...u are the best goalkeeper.....Mantap3x...hehehe..


x lupa jugak Safee penjaring Gol terbanyak..dpt kasut emas tue...hehehe.... mmg pasnie Rajagobal (betul ke aku eja nie??...) dpt gelaran Dato' arr...mantap Rajagobal....Tahniah tuk Team Bola Sepak Malaysia.. I'm proud to be malaysian...hehehe....Mantap....hehehe....Yeahh!!!!!!!!!! Alhamdulillah....



p/s: lilot + tuan + teero + wanot + syiqa + kak as + mimi + ros + syu = Co_Rabians, jom tgok tv sama2 nnt...hehehe...mesti meriah...hehehehe..love u all so much...hehehe

Hidup Ini Indah Andai Kerana ALLAH

Kolej Tun Syed Nasir
Jalan Temerloh
Kuala Lumpur

Tuesday, December 28, 2010

WE WILL SUPPORT YOU!!!!!

Bismillahirahmanirrahim,
Assalammualaikum w.b.t dan salam sejahtera shbtku,
             InsyaAllah, esok akan adalah keputusan@penyelesaian bagi masalah yg membelenggu diri ini serta shbt2ku sejak ari jumaat lepas (24/12/2010)... 

Nak taw siapa hero malaya yg berani memperjuangkan hak2 pljr2 biomed tahun 2???...nak taw???...

nie dia...heroin2 malaya biomed/2..hehe.yg rmi2 kat bawah tue ala2 pegang banner nak support dorang..hehe . (p/s: wana, nie la banner utk korang esok...apa mcm??..lawa x??...hehehe)..tuan dh bawa pancaragam dah...hehehe....

Dear Wana and Syiqa,
           apa2 pun esok, aku doakn semoga kita akan mendapat keputusan baik dri timbalan dekan..tpi walau apa pn keputusan esok sama ada baik atau x baik, aku terima seadanya..aku redha...korang dh buat sebaik yang mampu dan aku nk ucapkn tahniah kat korang sebab berani memperjuangkn hak kita.. (wow, korang dh bleh jdi menteri dh nie..hehe)... insyaAllah, shbt2 yg lain pn akan terima apa jua keputusan esok...kn kwn2??...hehe...we will support them (wana and syiqa) ..kn shbt2ku????....

        apa jua keputusan esok, kita terima dgn terbuka ye....sbb semua nie adalah takdir Allah..mgkn ada hikmah d sebalik semua nie...walau kita x nmpk skrg, tp insyaAllah satu hari pasti akan muncul hikmah disebalik semua ini...mgkn Allah nak uji kita serta memberi kita semangat utk meningkatkn lagi mutu keputusan kita....InsyaAllah.... 

       "Ya Allah, permudahkanlah urusan kami dalam menyelesaikan masalah ini..lembutkanlah hati timbalan dekan utk meluluskan permohonan kami....aamiin.."

        Chayok2!!!! All the best tu wana and syiqa...kami akn berada di luar bilik timbalan dekan dan akan sentiasa berdoa dan berdoa agar semuanya baik2 saja and permohonan kita diluluskan..we will support u....remember that,,, WE WILL SUPPORT U....

p/s: teringat tyme aku ngn wana membayangkan kitorang rmi2 bawa banner tunjuk perasaan kat depan bilik timbalan dekan sementara wana n syiqa jumpa timbalan dekan....hahahahaha...lawak2!!!

p/s: PLEASE REMEMBER THAT , apa2 pun keputusan esok, kita terima dengan redha... baik atau x baik kita terima dgn redha...igt, terima dgn redha....nak nangis, nangis tp lps tu kita mesti redha...sbb perasaan sedih tu mesti ada punya....tp itu kalo keputusan rayuan kita x diluluskan...tp kalo keputusan rayuan kita diluluskan, jgn lupa ucap Alhamdulillah.....(^_^)....InsyaAllah, mgkn esok kita akan terima berita gembira.. (^_^)


p/s: maaf andai ada terkasar bahasa ataupun kata2 yg boleh menyinggung perasaan kalian..maaf ye... 

Hidup Ini Indah Andai Kerana ALLAH

Kolej Tun Syed Nasir
Jalan Temerloh
Kuala Lumpur

Monday, December 27, 2010

JPA...OOO JPA.....silap...DUIT...ooo Duit....


Assalammualaikum dan salam sejahtera shbt2ku,
            tungu tunggu punya tunggu dengan hrpn setiap hari bermula 23/12/2010 smpi la skrg agar duit JPA dh masuk ke akaun masing2....dussshhhh...tiba2, satu status d FB seorang shbtku membuatkn aku tersentap dan berfikir " mcmn aku nk mkn???...mcmn aku nk survive???"...huhu..itu la yg bermain d fikiran ku sekali gus menyusun strategi utk survive smpi ....... nk taw smpi bila???..tgok bwh nie :

Updated 4.05 pm(27 Disember 2010): Isu kelewatan biasiswa JPA semester 2, 2010/2011 (semua pelajar kecuali perubatan).. Dimaklumkan JPA akan membuat pembayaran ke dalam akaun pelajar dijangka pada akhir Januari 2011 atau awal Februari 2011. Hal ini disebabkan JPA sdg menunggu peruntukan bajet Persekutuan bagi tahun 2011.. Harap bersabar semua.. sekian, TQ.. sumber Mohd Hazwan Hamidun
   
stlh bbrp ketika, aku mendpt satu lgi mesej yg membuat atiku sedikit terubat...hehe...

Salam mahasiswa.

Makluman untuk semua pemegang biasiswa JPA, pihak JPA telah melakukan proses pembayaran biasiswa secara berperingkat dengan menyelesaikan bayaran kepada semua pelajar-pelajar tahun 1 & 2 dahulu, dan akan disusuli bayaran kepada pelajar-pelajar tajaan biasiswa tahun 3 dan 4 secara berperingkat. Diharap kepada semua rakan-rakan pelajar agar dapat bersabar. Insyaallah proses pembayaran akan selesai tidak lama lagi.- Pegawai Bendahari UKM

maknanya aku dan shbt2ku mgkn digolongan yg awal mendapat biasiswa duit JPA... alhamdulillah.... tp kan nasiblah ada duit tabung aku yg x la brp byk tp boleh la menampung hidup aku selama 3 hari or 6 hari plg lmbt...kalo nmpk aku bawa duit syiling tu, fhm2 la ye...duit tabung...hehehe...perbelanjaan utk 6 hari berikutnya terpaksa la minta biasiswa PAMA..sy sbnrnya kalo bleh xnk minta duit kat ayah and mak tp ya la dah darurat...huhuhu....

mgkn semua nie ada hikmahnya...lgpn saat ni mgkn Allah nak kita lebih pandai dalam menguruskan perbelanjaan dan lebih ke arah berjimat cermat.... InsyaAllah, ayuh shbt2ku, kita berjimat cermat!!!!

p/s: nmpknya kne postpone la niat nak beli benda tue.... Agak-agak Dapat Ka?....

Hidup Ini Indah Andai Kerana ALLAH..

Kolej Tun Syed Nasir
Jalan Temerloh
Kuala Lumpur

Sunday, December 26, 2010

10 Sen by Feelhoney

Bismillahirrahmanirrahim,
            Sejak kebelakangan nie post asyik sedih je kn...huhu...doakan yg terbaik ya utk ana dan shbt2...Dikala kesunyian xtaw mo buat apa, best plak dgr lagu nie....x boring nie dgr...sempoi and cool tp penuh makna....kalo ada masa try la dgr, mgkn akn membuat kita sedar betapa besarnya pahala menderma..

Dengarkanlah,


Lagu 10 sen by FEELHONEY (klik sini)

lirik: Bie FH
lagu: Amin FH


Musim cuti datang banyak jualan murah
Hatimu meronta mau beli semua
Mau beli blackberry..Mau beli DSLR (kamera)
Mau beli inspira...Mau beli semua..

Bila duit masuk..kau jadi penderma tegar di pasaraya
ribu-ribu pun kau tak kisah
Asal 'up to date' kiut bergaya
Langsung kau tidak fikir nasib orang yang susah

chorus:
Kenapa susah sangat mau bagi sedekah?
10 sen boleh juga buat pahala
Mungkin bagi kita ia tak seberapa
Tapi disisi Tuhan besar ganjarannya

Dunia ini sekejap saja
Esok mungkin kau tinggal semua
Nanti apa yang kau bawa
10SEN mu itu yang bikin berat
Timbanganmu di sana~

p/s: Jom bersedekah wahai shbt2ku...walaupn hny 10 sen...(^_^)

Berikut hadis tentang kelebihan bersedekah:

Orang yang mengusahakan bantuan (pertolongan) bagi janda dan orang miskin ibarat berjihad dijalan Allah dan ibarat orang solat malam. Ia tidak merasa lelah dan ia juga ibarat orang berpuasa yang tidak pernah berbuka. 
(Hadis Riwayat: Imam Bukhari)


Tiap-tiap amalan makruf (kebajikan) adalah sedekah. Sesungguhnya di antara amalan makruf ialah berjumpa kawan dengan wajah ceria (senyum) dan mengurangi isi baldi mu untuk diisikan ke mangkuk kawan mu. 
(Hadis Riwayat: Imam Ahmad)


Hidup Ini Indah Andai Kerana Alllah

Kolej Tun Syed Nasir
Jalan Temerloh
Kuala Lumpur

Saturday, December 25, 2010

Tabahkanlah Hatimu Wahai.....


Assalammualaikum dan salam sejahtera,
            "wahai hatiku, tabahlah...tabahlah...dan tabahlah..." saat terfikir perkara nie, semangat ku smakin hilang..kata-kataku semakin terpendam dijiwaku...keceriaanku menjadi palsu...air mata sentiasa menemaniku dikala kesunyian..kepalaku semakin sakit memikirkannya..hanya doa kepada Allah sahaja yg mampu membuatkan hatiku sedikit tenang... 

            "wahai hatiku, engkau perlu tabah..". aku taw aku perlu tabah namun aku xdpt utk menyingkirkan perasaan sedih dan sebak apabila memikirkan perkara ini... "Menangislah wahai Rabiatul andai itu dapat menenangkn jiwamu sedikit...bacalah Al-Quran, berzikirlah, berdoalah kepada Allah..InsyaAllah, engkau pasti akan lebih tenang..dekatkanlah dirimu pada Sang Pencipta..InsyaAllah semua akan baik-baik saja

Tabahkanlah Hatimu Wahai Rabiatul Adawiyah Binti Ag Binting



p/s: terima kasih kpd shbt2ku, Lilot , Wanot , Tuan dan shbt2ku yang lain krn sentiasa menyokong antara satu sama lain... sayang kamu semua....

Hidup Ini Indah Andai Kerana Allah

Kolej Tun Syed Nasir
Jalan Temerloh
Kuala Lumpur

Tak Mampu Berkata-kata, Tak Mampu Diungkapkan...


Assalalammualaikum dan salam sejahtera shbt2 ku, 
          Perasaan ku kini x mampu untuk diungkapkan, tak mampu utk diluahkan.. hanya Allah shj yg tahu apa perasaan ku skrg....setiap kali memikirkan perkara tu, mesti rsa mo nangis... Ya Allah, tabahkanlah hatiku serta hati shbt2 ku dlm menempuhi dugaan ini....
           
            Saat nie hny air mata yg mampu mengalir dan sekeping hati yg sentiasa berdoa kepada Yang Maha Esa agar semua nie berjalan dengan lancar....saat nie dlm fikiran ku terbayang ayah dan ibuku, adik beradikku... mak, pa, maafkan sy... amat, iyan, nurul, hafiz, faiezah, maafkan kakak....

            Yang tinggal hanyalah doa dan harapan saja...semoga perkara nie selesai spt yg di harapkan... nnt bila dh selesai semua, insyaAllah sy akn cerita apa yg telah terjadi..... 


Hidup Indah Andai Kerana Allah..

Kolej Tun Syed Nasir
Jalan Temerloh
Kuala Lumpur

Friday, December 24, 2010

Agak-agak Dapat Ka?....

       
       Assalammualaikum dan salam sejahtera semua...huhu...23/12/10..tarikh yg dinanti2 sbb JPA and PTPTN bakal masuk mulai ari nie....huhu...sblm masuk JPA@PTPTN mesti dh rmi yg plan nak beli itu ini....huhu..nie termasuklah sy....hehehe..byk sbnrnya nak beli....ada satu benda yg sgt3x nak beli tapi ntah la...fikir 10x nak beli ke x.....sejak dua menjak nie asyik terfikir patut ke sy beli or tangguhkan ja dulu niat sy tue...hmmm...dilema...dilema....huhu... baik kita buat kira2 dulu sblm berbelanja...hehe..dri smlm asyik tekan kekelite (cra ejaan adik sy) @ kalkulator...asyik kira nilai yg sma ja....mcm la pndi berubah nilai tue...hehehe... nak taw x benda tu apa?.....


         Jeng...jeng...jeng....nnt dulu...mna bleh bgtaw skrg...takot2 x jadi, malu nnt...hehe...Agak-agak Dapat Ka?...hmm, sblm nk beli tu, mesti kna tnya ayah dulu takot ayah x kasi...huhuhu..arap2 la ayah suruh...semangat sikit bila nk membelinya...huhuhu...kita survey dulu , then bila dh jumpa baru bgtaw ayah...arap-arap la bleh...tp mgkn bukan masa terdekat nie la...bukan masa awal2 masuk JPA...tunggu langsai semua hutang-hutangan baru la fikir balik nak beli ke x....smpi termimpi2 dibuatnya...sy nie lain, kalo hati dah kata nak, fikiran semua ke arah usaha utk mendapatkannya...xtenang rasanya asyik dok pikiaq benda nie....(tu dio...dh ckp kedah).. hehe... so I decide, buat masa nie xyah fikir sgt nak beli benda tue...kita byr apa yg penting dulu, kita byr hutang-hutangan dulu..manalah taw kan...ajal maut, jodoh dan rezeki di tangan Allah...igt tu...jgn kita mati nnt tp masih berhutang...nau'uzubillah minzalik....(^_^)..

Perbelanjaan@ Bajet Sem 2 2010/2011
  • Bayar Yuran RM1100
  • Bayar hutang-hutangan RM200
  • Buku RM300
  • Perbelanjaan dan selebihnya RM????
        
        Arap-arap kali nie dapat berjimat cermat...xnak boros mcm sem 1 lepas....insyaAllah. Jom Kita Berjimat....Kalo berjimat2 skrg, Agak-agak Dapat Ka benda tue?....Ya Allah, semoga ayah sy benarkan sy beli benda tue....kalo ayah x kasi, x tenang rasanya jiwa ini...sbb kalo ayah x kasi, mesti xda semangat lgi mo beli....huhu...insyaAllah, pasti satu hari engkau dalam genggaman ku....

p/s: tdi ramai2 (xdala ramai sgt) g cek duit d 7E dpn fac....hakikatnya, blom masuk lagi..tp dgr2 PTPTN dah masuk....mesti mggu dpn rmi ja yg beratur di atm ...terima fulus katakan...hehehe...JPA mgkn masuk esok or lusa...maybe ari isnin...kan sabtu nie cuti christmas....dlm e-pljr tulis 23-25/12/2010.... xlama lagi la tue...sabar ya....hehehe

Hidup Ini Indah Andai kerana Allah

Kolej Tun Syed Nasir
Jalan Temerloh 
Kuala Lumpur

Wednesday, December 22, 2010

Bermulanya Sem Baru Sem 2 Tahun 2 di UKM KL...

            Assalammualaikum dan salam sejahtera kpd shbt2 di luar sana, dah lma x update blog..sbnrnya bukan apa, cuma tyme d rumah tue, x berpeluang atau erti kata lain bg peluang kat adik2 tukn on9...hehe..lgpn bila kat umah ja, mesti malas nak on9, nak taip2 lgi la...hehe...tp kn yg hairannya, bila mggu exam je, sana la semangat nk update blog..bila tyme cuti, nak sentuh keyboard pn susah...hehehe.... 

             Balik kpd tajuk post kali nie, "Bermulanya Sem Baru Sem 2 Tahun 2 di UKM KL..."...actually (wah, ckp owg puteh..hehe), dah dua hari kuliah bermula...alhamdulillah, semangat masih ada lg....moga Sem nie, sy dan shbt2 dpt menempuhi dengan tabah serta berkeyakinan dan mmpunyai semangat yg x akan luntur smpi akhir sem nie...hehe..shbt2ku, tabahkanlah diri kita....sem nie semua busy dgn organisasi masing2 dlm menjlnkn program yg besar-besaran..moga kita lebih tabah, sabar dan mohonlah pertolongan kpd Allah..insyaAllah, benda yg berat pn kita akan rasa tenang ja bila buat....(^_^)...ok, itu bab dlm organisasi..skrg move to the subject or courses yang sy n shbt2 biomed sy ambil...ada 7 semuanya dengan 21 jam kdt...insyaAllah, dengan azam baru, dgn niat yg kuat, sy mahu berubah ke arah yg lebih baik dri sem lepas...insyaAllah.....

           Rindunya dengan mak, ayah dan adik2...rindu keriuhan adik2...rindu mak bercerita...rindu tggu ayah pulang dri kerja....baru 3 hari balik kolej, tp masih lg homesick....rindunya dengan faiezah, adik sy yg plg manja.....wlu pn dia dh nk masuk darjah 5 tp sy rsa dia tetap mcm umur 5 thn...hehe..suka dukung dia...suka peluk dia...huhuhu....yg lawaknya kn, mak ada cerita masa sy kol mama smlm....mama ckp, c iyan selalu pggl nama sy.... "atul...atul....!!!"..masa nk masak telur pn pggl nama "atul...atul!!!!"....huhu..rindunya dengan drg....

            Nak taw??...sy ada bw satu benda yg sy rasa menceriakn lgi meja dan bilik sy...nak taw apa benda tue?....cantik...comel.....tadaaa!!!

        Cantikkan...comelkann....hehehe..nie jug yg sepatutnya sy bawa masa mula sem 1 ari tu, tp x kesampaian sebab terlupa bawa dri rumah...hehe..nie jug thermos.....comel.....hehehe....sy suka...hehehe....

              Shbt ku, apa2 pn, semoga sem 2 nie kita tempuhi dgn lebih tabah dan bersemangat lgi...kalo dulu sem 1, terlalu byk pengalaman serta pengajaran dlm meneruskan hidup, moga sem 2 nie lebih byk pengajaran dan pengalaman dalam mengajar kita dalam menempuhi kehidupan... "experience is the best teacher"......


Hidup ini Indah andai kerana ALLAH...




Kolej Tun Syed Nasir
Jln Temerloh
Kuala Lumpur

Thursday, December 9, 2010

Subhanallah...sgt100000x best.....

video

Assalammualaikum dan salam sejahtera.... wah, lama x update blog...hehe...kalo tyme exam, bukan main lg update blog ye....tyme cuti, mls btul tgn nie menaip...hehehe... 
       Kali nie nk kongsi satu lagu yg sgt100000x best.... subhnallah...terasa keindahan dan kecantikan nama-nama Allah.... 99 names of Allah... subhanallah..nk mengalir airmata nie bila mana dgr lgu nie... ya Allah, sungguh indah nama-namaMu ya Allah....Shbt2ku, dgr la lagu nie...sy pasti anda pasti suka... (^_^)......

p/s: tgh update blog nie smbil air ujan menitik-nitik dri bumbung yg bocor kna tgn ...kesian kn... (^_^)... tpi wlu apa pn disebabkn semangat nk kongsi lgu nie berkobar-kobar, ku gagahi jua...hehehe... dgr taw... (^_^)

Hidup Ini Indah Andai Kerana ALLAH

Kg Tambing, Benoni
Papar
Sabah
       

Thursday, November 18, 2010

Mana Mereka Semua????....

        
          Assalammualaikum dan salam sejahtera shbt2 ku..skrg nie dh cuti sem..dh ada d rumah pn...tpi mana mereka semua??...mksdku,, shbt2 ku...dimana shbt2ku??...FB ku sepi tnp mereka...huhu..oh ya, baru ku igt..semua busy tlg mama masak sempena aidiladha...kali nie aidiladha buat simple je...huhu...rindu korang semua.... semoga shbt2 sentiasa dirahmati Allah.... (^_^)

      Di sini sy ingin memohon maaf dri hujung rambut hingga ke hujung kaki kepada shbt2 ku sekiranya prnh mengguris hati shbt2 secara sengaja atau tidak... Salam Aidiladha Semua.. kullu'am wa antum bi khair..Allah yubarik fik.. InsyaAllah... Marilah kita sama2 menghayati erti pengorbanan yg sbnr... (^_^)


Hidup Ini Indah Andai Kerana Allah


Kg Benoni
Papar
Sabah

Monday, November 8, 2010

KISAH MENGENAI DAJAL

Berita tentang bayi bermata satu yang dilahir di Israel beberapa tahun lalu menjadi gempar. Ramai yang membuat ramalan, inilah dajal yang dijanjikan Allah lewat hadis-hadis Nabi Muhammad s.a.w.. Kemunculan dajal di akhir zaman memang sentiasa ditunggu-tunggu. Dan memang kita pun sekarang ini telah berada di satu episod akhir zaman. Tanda-tanda kecil kiamat sudah kita lihat hampir keseluruhannya, setiap hari. Hanya menanti tanda-tanda besar saja yang belum berlaku. Antaranya dajal.

            Dajal… popularnya manusia yang memiliki nama itu. Ada berbagai-bagai versi cerita tentangnya yang menimbulkan bermacam-macam persepsi. Tapi kebanyakan orang Islam di Malaysia dan Nusantara amnya beranggapan dajal adalah makhluk bermata satu melintang. Ada juga yang mengatakan bahawa dia separuh manusia dan separuh jin kerana ibunya berasal dari keturunan jin dan ayahnya daripada bangsa Yahudi.

            Sebagaimana yang telah disebutkan di awal-awal tadi, dajal adalah manusia dan sememangnya dia adalah manusia biasa. Dia bukan keturunan jin, gergasi, dewa atau apa saja yang selain manusia. Banyak persoalan yang timbul tentang dajal menjadi salah faham. Antaranya: Siapa dajal? Di mana tempat tinggalnya? Siapa keturunannya? Bila dia dilahirkan? Bagaimana rupa fizikalnya? Bila dia akan muncul? Dan bagaimana untuk mengelakkannya?

             Memang benar dajal tidak ada disebut di dalam al-Quran tetapi ia banyak disebut di dalam hadis nabi. Malah banyak hadis nabi yang salih menceritakan tentang dajal, yang menyebutnya sebagai salah satu tanda besar kiamat. Masalahnya banyak juga hadis yang palsu tentang dajal, ia menimbulkan salah faham masyarakat tentangnya.

           Menurut pensyarah Jabatan Pengajian al-Quran dan al-Sunah, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Fadlan Mohd. Othman, banyak hadis yang salih menceritakan perihal dajal yang lengkap termasuk untuk mengelakkan fitnah dajal.

          Katanya berdasarkan dari hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad,“Sesungguhnya dajal adalah lelaki yang pendek, badan gempal, matanya rosak (mengecut). Kalau kamu masih ragu-ragu tentang Tuhan kamu. Sesungguhnya Tuhan kamu tidak rosak matanya.

             Dari situ sudah jelas bahawa dajal adalah manusia biasa yang diberikan Allah kekuasaan luar biasa. Setiap nabi yang diutus akan memberi peringatan berkenaan dajal yang matanya rosak dan pembohong.

            Tambahnya lagi, dajal adalah manusia yang ada keistimewaan, telah hidup sejak zaman Nabi Muhammad. Dia digelar  al-Masihi ad-dajal kerana matanya yang rosak dan kebolehan luar biasanya menghidupkan orang mati.

            “Tertulis di dahinya perkataan, ‘Kaf-Fa-Ra’ (kafir). Tulisan itu boleh dibaca oleh semua orang Islam sama ada dia pandai membaca atau tidak. Asalkan orang itu mengucap syahadat maka tulisan itu boleh dibaca.

             “Yang pastinya dajal adalah manusia yang ditangguhkan ajalnya oleh Allah, sehingga suatu masa dengan keizinan Allah dia akan muncul semula untuk menguji keimanan manusia,” jelas Fadlan.

             Terdapat lagi hadis yang diriwayatkan oleh Huzaifah di dalam sahih Muslim bermaksud, “Dajal ialah orang yang buta mata sebelah kirinya, lebat rambutnya serta mempunyai syurga dan neraka. Nerakanya itu merupakan syurga dan syurganya pula adalah neraka.”

KEISTIMEWAAN DAJAL
                
            Allah memberikan dajal banyak keistimewaan untuk menguji keimanan manusia ketika akhir zaman nanti. Semua itu telah dijelaskan di dalam hadis sahih. Di antara keistimewaannya selain boleh menghidupkan orang mati, dajal juga ada beberapa keistimewaan. Antaranya:

            Pertama, ada bersamaan syurga dan neraka. Dajal akan menggunakan kedua-duanya untuk menguji keimanan orang Islam. Apa yang dajal berikan sebagai syurga sebenarnya adalah neraka. Dan apa yang diperlihatkan sebagai neraka sebenarnya adalah syurga.

            Kedua, dajal akan pergi ke daerah yang kemarau, kebuluran dan hasil dagangan tidak menjadi. Dajal akan menurunkan hujan di daerah itu jika penduduknya mengaku beriman kepadanya. Maka daerah itu akan kembali subur dan hasil dagangan melimpah ruah. Manakala bagi daerah yang penduduknya tidak mahu mengaku dajal sebagai tuhan, akan berada di dalam kebuluran dan kesusahan.

           Ada sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah bermaksud, “Para sahabat bertanya: Ya Rasulullah, apa yang dimakan oleh orang Islam yang beriman pada hari itu nanti?”

            Rasulullah menjawab, “Mereka akan menjadi kenyang dengan tahlil, takbir, tasbih dan bertaubat. Zikir-zikir itu yang akan menjadi makanan mereka.”

            Ketiga, boleh menjelajahi seluruh pelosok bumi ini di dalam masa 40 hari dan kepantasan yang luar biasa. Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Muslim menjelaskan, “Kami bertanya: Wahai Rasulullah, bagaimana kepantasan perjalanannya di muka bumi ini? Nabi menjawab: “Kepantasan perjalanannya adalah seperti Al-Ghaist (hujan atau awan) yang dipukul angin kencang.” Hanya dua tempat saja yang tidak boleh dimasuki oleh dajal iaitu Mekah dan Madinah.

        Menurut Fadlan, Nabi mengingatkan orang yang beriman supaya menghindarkan diri dari berjumpa dengan dajal. Malah nabi bersabda, hanya seorang lelaki dari Madinah yang dapat berdepan dengan dajal. Lelaki itu akan mengatakan bahawa kamu adalah dajal lalu lelaki itu dibunuh oleh dajal. Kemudian dajal menghidupkan semula lelaki itu. Lalu dajal berkata tidakkah kamu percaya kepada aku. Lelaki itu menjawab, “Tidak, melainkan bertambah keimananku kepada Allah.” Kemudian dajal cuba membunuh lelaki itu tetapi telah diselamatkan oleh Allah.

BILA DAJAL DILAHIRKAN

          Menurut Fadlan, dajal telah ada di muka bumi ini sejak zaman nabi lagi. Ia telah dipenjarakan di sebuah pulau seperti mana yang disebutkan di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Fatimah Qais, Nabi menceritakan tentang Tamin ad-Dari yang beragama Kristian tetapi telah memeluk Islam. Tamin pernah bercerita padaku tentang satu perkara yang pernah aku ceritakan kepada kalian mengenai al-Masihi ad-dajal.

           Tamin telah berlayar bersama 30 orang anak kapalnya. Tiba-tiba kapalnya dipukul rebut dan mereka terdampar di sebuah pulau. Di pulau itu ada seekor binatang yang lebat bulunya hingga tidak dapat dikenal yang mana ekor dan kepalanya. Binatang itu yang dinamakan al-Jassasah (si pencari berita). Di situlah bermulanya dialog anataraTamim dan al-Jassasah.

Al-Jassasah: Wahai manusia pergilah kamu berjumpa dengan lelaki itu.

Lalu Tamim dan kumpulannya masuk ke dalam hutan dan berjumpa dengan manusia yang dimaksudkan. Lelaki itu mempunyai saiz badan yang besar daripada manusia biasa, dirantai dengan rantai yang cukup kuat, tangannya diikat ke leher, di antara lutut dan buku lalinya dirantai dengan besi.

Tamim: Siapakah kamu?

Dajal: Kamu akan tahu siapa aku nanti. Tapi siapa kamu?

Tamim pun jelaskan siapa dia sebenarnya dan kisah kapalnya yang dipukul badai lalu terdampar di pulau itu.

Tamim: Kami adalah orang Arab, kami sesat.

Dajal: Beritahu aku tentang kebun-kebun kurma di Bysan. Adakah ia sedang berbuah?

Tamim: Ya.

Dajal: sekejap lagi kebun itu tidak akan berbuah lagi. Beritahu aku tentang tasik Tabariah, adakah masih banyak airnya?

Tamim: Airnya banyak lagi.

Dajal: Tidak lama lagi airnya akan berkurangan dan kering. Beritahu aku tentang mata air Zughar. Adakah masih banyak airnya dan digunakan oleh penduduk untuk bertani.

Tamim: Banyak dan masih digunakan oleh penduduk.

Dajal: Tidak lama lagi air itu akan kering. Ceritakan padaku tentang nabi Arab yang buta huruf. Sudahkah dia keluar dari Mekah dan menetap di Madinah. Adakah orang Arab sudah memeranginya dan kemudian mentaatinya?

Tamim: Dia sudah keluar dari Mekah dan menuju Madinah. Orang Arab telah mentaatinya.

Dajal: Betulkah itu? Sesungguhnya mentaatinya adalah lebih baik. Aku akan mengatakan pada kamu tentang diri aku. Aku adalah al-Masihi ad-dajal sesungguhnya masanya sudah semakin hampir aku akan diizinkan untuk keluar. Aku akan berjalan di muka bumi dan masuk ke seluruh daerah di dalam tempoh 40 hari kecuali Mekah dan Madinah. Kedua-dua negeri itu dilarang bagiku, setiap kali aku ingin memasukinya aku akan diadang oleh malaikat yang di tangannya ada pedang berkilau dan tajam menghambatku.

DAJAL TINGGAL DI MANA?

           Di manakah kedudukan pulau itu pun dijawab oleh Nabi Muhammad menerusi sabdanya,: “Ketahuilah bahawa dajal berada di laut Syam dan laut Yemen… akan datang dari arah Timur (lalu baginda menunjukkan tangannya sebelah Timur).” – Riwayat Muslim.

          Kemudian ada satu lagi hadis yang menunjukkan dengan tepat dari mana dajal keluar yang kemudian disertai oleh pengikutnya terdiri dari orang perempuan dan kanak-kanak. Daripada Abu Bakr al-Siddiq, Nabi Muhammad s.a.w. bersabda, “Dajal akan muncul ke bumi dari arah Timur bersama Khurasan.”Riwayat al-Tarmizi.

             Di dalam hadis yang lain pula daripada Anas bin Malik, bersabda Rasulullah s.a.w.,: “Dajal akan keluar dari kota Yahudi, Khurasan bersama 70,000 Yahudi dari Isfahan.” – Riwayat Imam Ahmad.

             Menurut Fadlan, ketika keluarnya dajal, ramai perempuan dan kanak-kanak akan menjadi pengikutnya. Sehinggakan orang lelaki terpaksa bertindak mengikat ahli keluarga perempuan mereka supaya tidak menjadi pengikut dajal.

           “Menerusi penyelidikan yang saya lakukan juga, didapati bahawa air tasik Tabaria yang terletak di sempadan Syria-Palestin dan mata air Zughar si Selatan Syria sudah semakin berkurangan.

       Adakah itu bermakna dajal sudah semakin hampir tempoh pembebasannya. Jika benar apakah persediaan kita untuk menghadapinya?

              Jelas Fadlan, Rasulullah telah memberikan beberapa tip kepada umatnya untuk mengelakkan fitnah dajal. Perkara pertama perlu dilakukan adalah menghafal 10 ayat pertama surah al-Kahfi.

             Kedua kita diarahkan oleh Rasulullah supaya membaca doa ini sebelum salam setiap kali solat, “Ya Allah, aku berlinding dengan-Mu dari azab neraka jahanam, azab kubur, ujian hidup dan mati dan kedahsyatan ujian al-Masihi ad-dajal.”

             Katanya, dajal akan menjelajah seluruh dunia dan akan berakhir di Baitulmaqadis dan dibunuh oleh Nabi Isa. Seperti mana yang disebut di dalam sahih Muslim, “Dajal akan dibunuh oleh Nabi Isa, selepas Nabi Isa dan umat Islam bersolat di belakang al-Imam Mahdi, mereka berhadapan dengan dajal dan tenteranya. Bila dajal lihat Nabi Isa, dajal akan mula cair. Akan tetapi Nabi Isa dapat membunuhnya dengan menikamnya.”

(Dipetik dari Al-Islam keluaran November 2010)

Pulau Bermuda... dikatakan menjadi tempat persembunyian dajal.
Tasik Tabariah a.k.a. Sea of Galilee... dajal sedang menanti air tasik itu kering.

p/s: Marilah kita sama2 mengambil iktibar dan mengamalkan membaca surah al-Kahfi serta mohon doakepada Allah agar dijauhkn dengan fitnah dajal.... bertaubatlah selagi ada masa, taatilah perintah Allah dan  tinggalkan larangan-Nya... sesungguhnya kita ini berada d akhir zaman.... tanda-tanda kecil kiamat sudah pn kita nampak setiap hari...  “Ya Allah, aku berlindung dengan-Mu dari azab neraka jahanam, azab kubur, ujian hidup dan mati dan kedahsyatan ujian al-Masihi ad-dajal.”

Hidup Ini Indah Kerana ALLAH...

Kolej Tun Syed Nasir
Jalan Temerloh
Kuala Lumpur

Kerisauan melanda.....


Assalammualaikum dan salam sejahtera shbt2ku...hmm, ari nie xtaw la napa risau sgt... maybe risau sbb esok nak exam kot...tp sblm2 nie kn dh exam??...hmm, mgkn sbb aku dh dlm mood abis exam kot...ape x, cuti seminggu tu...hehhe...sepatutnya cuti seminggu, aku kne study tuk last paper, tp nie x, tgok cerita la..ntah pape je aku wat...bila esok nk exam, baru nak risau n menyesal napa la aku x study tyme cuti tu...hmm...tp aku x juga sedar2...baca nota sekerat je..tido je lebih....huhuhu... 
tpi walaupn esok exam, aku akan cuba menghabiskan study and baca nota petang nie...so, mlm nie just prepare tuk exam ospe parasit je....then, pas ospe esok, aku nk study tuk exam parasit plak..huhu..semangat2...ayuh shbt2ku kita study....huhuhu...byk benda yg nk dikongsi sepanjang ana cuti nie...tpi nnt2 arr...tunggu ana abis exam dulu...insyaAllah...huhu.;
skrg nie musim exam bagi uni2 lain..kami dh start ari tu lagi...so, kpd shbt2 ku yg dh mula exam ari nie, all the best to you all...bittaufiq wannajah...semoga kita diberi kemudahan dalam menjawab final exam nie...doakan kejayaan d dunia dan akhirat kita bersama..... jgn jdi mcm ana taw, esok nk exam, pukul 10 mlm ari ni baru nk study...pastu x tido...hehehe...nnt jdi panda...hehe...tp panda cumel apa.....hehehhee....
kla shbt2ku, ana nk turun cafe dlu..nk beli mknn bersama shbt2ku.... truskan bersemangat...ya!!!! insyaAllah..kita boleh..... (^_^)

Hidup Ini Indah Andai Kerana ALLAH....

Kolej Tun Syed Nasir
Jalan Temerloh
Kuala Lumpur

Sunday, November 7, 2010

Jika belum siap, Cintai dia dalam DIAM...


Bila belum siap melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukup cintai ia dalam diam ...karena diammu adalah salah satu bukti cintamu padanya ...kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang, kau tak mau merusak kesucian dan penjagaan hatinya..

karena diammu memuliakan kesucian diri dan hatimu.. menghindarkan dirimu dari hal-hal yang akan merusak izzah dan iffahmu ..

karena diammu bukti kesetiaanmu padanya ..karena mungkin saja orang yang kau cinta adalah juga orang yang telah ALLAH swt. pilihkan untukmu ...

ingatkah kalian tentang kisah Fatimah dan ALi ?yang keduanya saling memendam apa yang mereka rasakan ...tapi pada akhirnya mereka dipertemukan dalam ikatan suci nan indah

karena dalam diammu tersimpan kekuatan ... kekuatan harapan ...hingga mungkin saja Allah akan membuat harapan itu menjadi nyata hingga cintamu yang diam itu dapat berbicara dalam kehidupan nyata ...bukankah Allah tak akan pernah memutuskan harapan hamba yang berharap padanya ?

dan jika memang 'cinta dalam diammu' itu tak memiliki kesempatan untuk berbicara di dunia nyata,biarkan ia tetap diam ...

jika dia memang bukan milikmu, itu adalah ketentuan ALLAH, melalui waktu akan menghapus 'cinta dalam diammu' itu dengan memberi rasa yang lebih indah dan orang yang tepat ...

biarkan 'cinta dalam diammu' itu menjadi memori tersendiri dan sudut hatimu menjadi rahsia antara kau dengan Sang Pemilik hatimu ...

NB. Postingan temannya Aldiansyah(Share by: Arytha Rusianty)


p/s: Cintaku kepada Tuhan adalah kerana aku adalah ciptaan-Nya. Cintaku terhadap seseorang itu adalah kerana perasaan yang di cipta-Nya..... Yakinlah pada Allah dan hidup kita pasti akan indah andai semuanya adalah kerana ALLAH.....

Hidup Ini Indah Andai Kerana ALLAH.....

Kolej Tun Syed Nasir
Jalan Temerloh
Kuala Lumpur

Wednesday, November 3, 2010

Dalam Sujud Cintaku...


video
          Assalammualaikum dan salam sejahtera sahabat2ku, ari nie terdengar satu lagu nasyid yg sgt3x menusuk kalbuku.... dengan lirik yg menginsafkan.... nasyid tu ku dgr dri page seorang penasyid dri kumpulan devotees iaitu HALIM (sila klik untuk Like dan dgr nasyid yg best2)... best sgt nasyid nie... liriknya pn penuh makna.....



Di youtube pn ada jugak.... Dalam Sujud Cintaku By Halim

Dengarlah ya wahai sahabat2ku.... (^_^)

Hidup Ini Indah Andai Kerana Allah...


Kolej Tun Syed Nasir
Jalan Temerloh
Kuala Lumpur
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Menarik kan3x!!!! Klik La...Klik La....hehehe